پکینگ برج خنک کننده چیست؟

سازنده پکینگ برج خنک کننده

پکینگ برج خنک کننده چیست؟

سازنده پکینگ برج خنک کننده

۱ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

قطعات برج خنک کننده

اجزای برج خنک کننده عبارت است از ابزار دقیق و سیستم های الکتریکی و الکتروموتور، ساختار برج خنک کننده، فلنچ های ورودی و خروجی، نازل های برج خنک کننده، دریچه های برج خنک کننده، پکینگ برج خنک کننده، قطره گیر برج خنک کننده، پروانه یا فن برج خنک کننده، محافظ فن برج خنک کننده ، لوله های توزیع آب، ساختار و بدنه برج خنک ‌کننده و حوضه آب سرد.

در زیر به بررسی تک تک قطعات برج خنک کننده و عملکرد آن ها می پردازیم.

عملکرد قطعات برج خنک کننده

الکتروموتور

الکتروموتور وظیفه گردش فن برح خنک کننده را بر عهده دارد و سبب می شود فن برح خنک کننده شروع به چرخش کند و فرایند مکش هوا صورت گیرد.

ساختار برج خنک کننده

متداول ترین سازه برج خنک کننده از چوب (دارای عملیات شیمیایی) ساخته شده است. اگر چه برخی از برج های خنک کننده جدید تر با استفاده از FRP و بتن سیمانی مسلح طراحی و تولید می شوند، اما بسته به کاربرد مورد نیاز برج خنک کننده می توان با مواد دیگر هم برج خنک کننده را طراحی و تولید کرد.

فلنچ های ورودی و خروجی

فلنچ ها در جنس های مختلف تولید می شوند که عمدتاً در کولینگ از جنس PVC و آلومینیوم و برنجی می باشند که ورود و خروج آب از آن ها رد و بدل می شود.

نازل برج خنک کننده

نازل برج خنک کننده وظیفه پخش آب ورودی و داغی هست که وارد برج خنک کننده می شود و وظیفه آن پخش آب روی سطح پکینگ برج خنک کننده می باشد. در واقع اکثر نازل های برج خنک کننده از پلاستیک ساخته شده اند. این پلاستیک ها شامل پلاستیک های نایلونی پر شده با شیشه، پلی پروپیلن، ABS و PVC است. نازل برج خنک کننده وظیفه پخش آب ورودی و داغی هست که وارد برج خنک کننده می شود و وظیفه آن پخش آب روی سطح پکینگ برج خنک کننده می باشد. نازل ها عمدتاً از جنس PP ساخته می شوند.

دریچه های ورودی هوا

دریچه های ورودی هوا مانند بدنه و تشک از جنس فایبرگلاس می باشد و به گونه ای طراحی گردیده است که در مقابل ورود هوا کم ترین مقاومت را داشته باشند و در ضمن از پرتاب ذرات آب به بیرون جلوگیری می نماید. همچنین شکل این دریچه ها به گونه ای است که از ورود مستقیم نور خورشید به داخل جلوگیری می شود تا امکان رشد باکتری ها در داخل برج خنک ‌کننده فراهم نشود و با برداشتن هر کدام از این دریچه ها می توان به سهولت به داخل تشتک برج خنک ‌کننده دسترسی پیدا کرد.

پکینگ برج خنک کننده

پکینگ ها وظیفه ایجاد سطح بیشتر در برج خنک کننده را دارند که باعث می شوند آب زود تر خنک شود. عمدتاً جنس پکینگ های برج خنک کننده از PVC و PP می باشد.

در واقع پکینگ برج خنک کننده تا حد امکان هوا را در تماس با سطح آب قرار می دهد. پر شدن پکینگ برج خنک کننده باعث می شود که آب در ورقه های جریانی شکل بگیرد به طوری که بیشترین سطح آب با جریان هوا در تعامل است. پکینگ های برج خنک کننده با استفاده از چوب، پلی پروپیلن یا PVC ساخته می شوند.

قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر خنک کننده با شکل خاص و هندسی خود وظیفه جلوگیری از پرتاب و هدر رفت آب از برج خنک کننده را دارد و جنس آن از PVC می باشد.

در واقع قطره گیر های برج خنک کننده مقدار آبی را که به هوای تخلیه در برج خنک کننده خارج می شود کاهش می دهند. آن ها هوا را در جهات مختلف پخش می کنند و از هدر رفتن بی مورد آب جلوگیری می کنند. قطره گیر های برج خنک کننده با استفاده از PVC تولید می شوند. عبور آب بیشتر از قطره گیر های برج خنک کننده باعث کاهش میزان افت رانش می شود و در عین حال افت فشار را افزایش می دهد که مصرف برق فن را افزایش می دهد. برای کاربرد های صنعتی بزرگ تر، از قطره گیر های سنگین استفاده می کنند.

فن برج خنک کننده

فن برج خنک کننده یکی از اجزای و قطعات اصلی برج های خنک کننده هستند. فن برج خنک کننده وظیفه مکش هوای داغ از داخل برج خنک کننده را دارند فن برج خنک کننده باعث می شود هوای داغ از برج خنک کننده به بیرون پرتاب شود و هوای تازه و خنک از طریق لوور ها در پایین دستگاه وارد برج خنک کننده شود. اغلب فن های برج خنک کننده از پره های فایبرگلاس طراحی و ساخته می شوند.

در واقع اکثر فن های برج خنک کننده از فولاد گالوانیزه گرم، الیاف شیشه، پلاستیک تقویت شده با الیاف (FRP) و آلومینیوم ساخته شده اند. FRP یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت فن برج خنک کننده است زیرا وزن سبکی دارد و انرژی مورد نیاز (مصرف انرژی) فن برج خنک کننده را کاهش می دهد. زوایای تیغه پره های فن برج خنک کننده بسته به فصل متفاوت است. به عنوان مثال، در طول فصل تابستان که چگالی کم است، زاویه پینچ افزایش می یابد تا ظرفیت فن برج خنک کننده افزایش یابد.

فن استک

محفظه ای که فن در آن قرار می گیرد و مانند یک دودکش هوای داغ و بخار آب را از داخل برج خنک کننده به بیرون هدایت می کند. بدنه فن استک از فایبرگلاس ساخته می شود.

حوض آب سرد:

حوضچه های آب سرد دو کارکرد دارند و معمولاً با استفاده از RCC ساخته می شوند. اولین وظیفه حوض آب سرد این است که به عنوان ذخیره و جمع آوری آب سرد از برج عمل می کند. دومین کارکرد حوضه آب سرد، ایجاد ساختار اصلی و پایه برای خود برج خنک کننده است. حوضچه های آب سرد معمولاً در زیر سطح زمین یا بالای خاک قرار دارند. ارتفاع برج خنک کننده با اندازه گیری فاصله بین مجموعه فن تا بالای حوضچه آب پیدا می شود.

بدنه برج خنک‌کننده و حوضه آب سرد

قطعات بدنه برج خنک‌ کننده و حوضه آب سرد به طور کامل از جنس فایبرگلاس تقویت شده و دارای کیفیت و استحکام بالا می باشد. این قطعات مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) می باشد که جهت افزایش استحکام و زیبایی توسط یک لایه روکش خارجی پوشانده شده اند.

طراحی این برج ها به گونه ای است که با برداشتن هر یک از قطعات جانبی به سهولت می توان به اجزای داخلی دسترسی پیدا کرد و این امر سرویس و تعمیرات را آسان می نماید. اتصالات فرعی از مواد غیر فلزی یا فولاد ضد زنگ و آلومینیوم می باشد.

با توجه به قطعات برج خنک کننده عمل خنک ‌سازی در آن چگونه رخ می‌ دهد؟

در بررسی قیمت برج خنک کننده و عملکرد آن برای خنک کردن آب از دو مکانیسم اصلی استفاده می‌کند.

انتقال حرارت محسوس زمانی رخ می ‌دهد که دمای هوای ورودی از دمای آب ورودی کم تر باشد و بنابراین، هوای خنک ‌تر حرارت را از آب جذب می‌ کند.

اگر این تنها روند خنک ‌سازی باشد که در یک برج خنک‌ کننده روی می ‌دهد، دمای آب سرد به‌ وسیله دمای محیط محدود می ‌شود.

به‌ هر حال، بالک (bulk) خنک کردن که در داخل خود برج خنک کننده انجام می ‌شود (%۸۰<)، از طریق تبخیر خود آب اداره می‌ شود.

تبخیر آب به انرژی (حرارت) نیاز دارد، بنابراین زمانی که آب در میان محیط پکینگ برج خنک کننده تبخیر می ‌شود، حرارت همراه با بخار از آب خارج شده و در جریان هوایی که در حال خروج از بالای برج خنک کننده است، تخلیه می‌ شود. درنتیجه، آب باقی مانده در میان برج خنک کننده به مقدار کافی خنک می‌ شود، حتی تا دمایی پایین‌ تر از دمای واقعی محیط.

نگهداری و تمیز کردن مرتب قطعات برج خنک کننده

با این‌که قطعات برج خنک کننده به خنک ‌تر شدن فضای داخلی ساختمان‌ ها کمک می‌ کند، می ‌تواند به محلی برای رشد و پرورش انواع باکتری مضر ازجمله باکتری لژیونلا نیز تبدیل شود. زیرا فرآیند خنک‌ سازی آب در برج خنک‌ کننده به جمع شدن ذرات ریز گرد و غبار و مواد دیگر در تشتک آب آن می ‌شود.

اگر برج خنک کننده به ‌طور مرتب تمیز نشود، باکتری ‌ها از جمله لژیونلا از بقایای موادی که در تشتک آب برج خنک کننده یافت می ‌شوند، تغذیه می ‌کند، زیرا این قسمت محیطی عالی برای رشد آن است.

لزوم تعویض تجهیزات و قطعات برج خنک‌کننده

برج خنک کننده به عنوان یک منبع برودتی وظیفه خنک‌ کردن دستگاه ‌های گرمازا را بر عهده دارد و عموماً به صورت دائم کار طراحی می شود و از این رو در تماس دائمی با جریان ریزشی آب و جریان مکشی هوا می‌ باشد. غلظت مواد محلول آب در اثر تبخیر دائم در این مدل خنک‌ کننده صنعتی دائماً در حال افزایش می ‌باشد. افزایش میزان غلظت مواد محلول آب سبب ایجاد رسوب و گرفتگی در افشانک، پکینگ برج خنک کننده و کلیه اجزای داخلی برج خنک‌ کننده می شود. از طرفی دیگر آلاینده‌ های محیطی و وجود گرد و غبار در هوا در تماس دائم با قطعات جانبی برج خنک‌ کننده باعث استهلاک شدید و ایجاد رسوب بیشتر می شود. تابش مستقیم نور خورشید سبب تخریب آرام قطعاتی مانند پروانه یا فن برج خنک کننده، قطره گیر برج خنک کننده و لوور می ‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قطعات برج خنک کننده و نحوه تولید قطعات برج خنک کننده به وب سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09127883721 66706377 66709528

با تشکر از سایت یو آپلود

  • پکینگ برج خنک کننده مهتاب گستر